Google My Business
yritysprofiili

mennessä | marras 30, 2020 | Artikkeli, Jaani Väisänen

Yritykset tarvitsevat Googlea. Suurin osa tämän tekstin lukijoista luultavasti jo tietääkin tämän. Monelle Google-näkyvyys tarkoittaa automaattisesti kahta asiaa: Googlen orgaanisissa tuloksissa näkymistä hakukoneoptimoinnin avulla, tai Google Adsin kautta tapahtuvaa hakusanamainontaa. Googlella on näiden eittämättä tärkeiden  mahdollisuuksien lisäksi tarjolla kolmas vaihtoehto näkyvyyden lisäämiselle: Google My Business -yritysprofiili.

Jotta voit tehdä tässä artikkelissa kuvatut asiat, yritykselläsi on oltava Google-tili ja Google-yritysprofiili. Linkeissä oppaat näiden luomiseen.

Google My Business on Googlen tarjoama ilmainen listauspalvelu, johon yritykset voivat lisätä omia tietojaan. Yrittäjänä olet varmasti saanut runsain määrin tarjouksia erilaisiin yrityslistauspalveluihin ja -hakemistoihin liittymisestä. Mikä Googlen palvelussa sitten on erikoista muihin vastaaviin verrattuna? Saumaton integrointi Googlen palveluiden kanssa.

Kun vieraalla paikkakunnalla etsit Google-haulla keskihintaista perheravintolaa, saat todennäköisesti hakutulosten kärkeen Google Maps -osumia ja erillisiä listauksia sinua lähellä olevista ravintoloista. Nämä listaukset ovat peräisin Google My Business -yritysprofiileista. Yritysprofiileissa voi mm. julkaista perustietoja yrityksestä, kuvia, navigointiohjeita, tarjouksia, arvosteluja, sekä saumaton viestikanava yritykseen. Yritysprofiili tarjoaa myös kattavat välineet eri yhteydenottotapojen seurantaan.

Edellä kuvatusta ravintolaesimerkistä huomaa, kuinka paras hyöty Google My Business -profiilista saadaan paikallisella tasolla, asiakkaiden etsiessä paikallisia palveluita. Vaikka Google My Business-profiili ei suoraan vaikutakaan ei-paikalliseen näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa, on profiilin kuntoon laittaminen erityisen kannattava asia.

 

Kuinka sitten maksimoida oma näkyvyys Google My Businessissa?

Ensimmäinen askel on tietysti yritysprofiilin luominen. Yrityksen perustiedot laitetaan palveluun jo tilinluontivaiheessa mutta täyden hyödyn saamiseksi ja näkyvyyden maksimoimiseksi profiilia kannattaa hieman optimoida. Optimonnissa pitää ensinnä ottaa huomioon Googlen perusajatus. Google haluaa tuottaa mahdollisimman tarkkoja vastauksia hakijoiden kysymyksiin. Niinpä mitä enemmän Google ymmärtää yrityksestäsi, sitä paremmin se onnistuu tehtävässään. Alta löydät muutamia helppoja vinkkejä, joilla pääset hyvin alkuun Google My Business-profiilin optimoinnissa.

 

Täytä kaikki perustiedot ja pidä huolta, että ne ovat oikein ja ajantasaisia.

  • Päivitä yrityksen nimen kirjoitusasu vastaamaan täysin muualla verkossa (ja reaalimaailmassa vastaavaa)
  • Huolehdi, että myös loma-aikojen aukioloajat tulevat päivitetyiksi.
  • Valitse mahdollisimman tarkka ensisijainen palveluluokka. Jos yrityksesi tarjoaa vain internetmarkkinointipalveluja, valitse luokaksi “Internetmarkkinointipalvelut” eikä esimerkiksi “Mainos- ja markkinointitoimistot”
  • Lisää toimialakohtaisia määritteitä. Toimialakohtaisilla määritteillä voit tuoda esille, onnistuuko firmassasi esimerkiksi verkkotapaamiset.

 

Seuraavana päivityksen kohteena ovat kuvat.

Tutkimusten mukaan kuvilla on todella suuri merkitys hakijoiden klikkausprosentissa, joten kuva-asioihin kannattaa kiinnittää asianmukaista huomiota. Voit lisätä profiiliin tyypilliset kansi- ja logokuvat mutta Google rohkaisee tarjoamaan myös kuvia asiakastiloista, tiimistä ja muusta arkipäiväisestä toiminnasta. Kuvien lisäksi yrityksellä on mahdollisuus ladata profiiliin myös videoita, mitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kuvat lisäävä yrityksesi klikkausprosenttia, josta saatava lisäkävijämäärä nostaa sivustosi arvostusta Googlen silmissä.

 

Omien toimenpiteiden lisäksi Googlen arvostusta voi saada myös asiakkaiden palvelemisella.

Google My Business antaa asiakkaille mahdollisuuden luoda maksuttomia arvosteluja yrityksestäsi, ja positiivisten arvostelujen merkitystä yrityksen imagolle tuskin tarvitsee erikseen mainita. Tämä lisää virtuaalista palstatilaa hakutulosten yhteydessä, ja positiiviset arvostelut nostavat luonnollisesti osakkeita Googlen silmissä. On mahdollista, että asiakkaat alkavat orgaanisesti jättämään arvioita mutta voit myös hyvin rohkaista heitä erikseen jättämään arvioita. Kopioi vaikka Google Maps -linkki yrityksesi sijainnista ja liitä se uutiskirjeeseen tai pistä pieni kyltti liiketilaasi QR-koodin kanssa. Kun saat arvosteluja, vastaa niihin. Aivan jokaiseen.

 

Vuorovaikutus asiakkaan kanssa on Googlen silmissä aina plussaa.

Hyödynnä siis Google My Businessin eri postausmuotoja. Voit lisätä tarjouksia, tapahtumia, tuotekuvakkeita – tai tähän maailmanaikaan COVID-19 -poikkeuspäivityksiä. Nämä eivät toimi ainoastaan Google-näkyvyyden parantajana, mutta myös lisäarvon tuottajana asiakaskunnallesi.

Google My Businessiin – kuten mihinkään muuhun Googlen tuotteeseen – ei ole olemassa mitään taikatemppua, jolla saat yrityksesi automaattisesti joka hakuun näkyviin. Asiakkaille relevantin sisällön jatkuva tuottaminen ja päivittäminen pitäisi olla kaiken Googlelle kohdistetun strategian keskiössä.

Tämä on DigiExpertin kirjoittama julkaisu

Vain valtuutetut DigiExpertit voivat julkaista tekstejään alustallamme.

Jos sinulla on kysyttävää, tarvitset henkilökohtaista apua tämän viestin aiheesta tai aiheeseen liittyvistä aiheista, ota rohkeasti yhteyttä DigiExpertiin.

Juliette Frank de Cuzey

Jaani Väisänen

LAB, Zero Moment

SEO, hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinoinnista väitellyt filosofian tohtori, joka toimii LAB-ammattikorkeakoulussa digitaalisen liiketoiminnan lehtorina sekä Zero Momentilla yrittäjänä. Mikäli haluat kuulla lisää Google My Businessin tai ylipäätänsä digin hyötykäytöstä, tutustu LABin Digital Innovation Hubiin ja ota rohkeasti yhteyttä.

Sivut  –  Yhteys