
Digitalisointi on työkalu - ei itseisarvo
Digitalisoinnissa olennaista on hahmottaa ensin oma yritystoiminta ja kaikki sen osa-alueet kokonaisuudessaan. Eri osa-alueille on eri työkaluja, mutta ihanteellisesti kaikki käytetyt ohjelmat, alustat, sovellukset saadaan ”juttelemaan” keskenään, tuomaan hyödyllistä dataa ja toimintoja kokonaisuutta palvelemaan.
Esimerkiksi henkilö ohjautuu digimarkkinoinnin seurauksena sivuille, jossa hän päätyy varaamaan oikean asiantuntijan kalenterista esittelyajan, kartoitettuaan ensin sivujen botin kanssa tarpeensa. Tällaisessa tapahtumaketjussa voisi yhdistää digitaaliset markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkalut, sekä myynnin-, asiakas- ja ajanhallinnan työkalut tuottamaan ja hakemaan tarpeellista tietoa toisistaan.
Ensin siis kartoitetaan kaikki yrityksen toiminnot, mitä eri osa-alueilla on kannattavaa automatisoida tai toteuttaa tehokkaammin digitalisoiden. Sen jälkeen mietitään mitkä digityökalut otetaan käyttöön, jotta ne palvelevat kokonaisuutta. Digitalisoinnin ei pidä tarkoittaa käyttäjälle teknistä sekamelskaa, vaan saumatonta ja inhimillistä käyttäjäkokemusta joka tuo lisäarvoa.
Kirjoittanut: Emmi Siitari | OmaDigiOpas