Valitse sivu
OmaDigiOpas

Digitalisointi on työkalu - ei itseisarvo

Digitalisointi on laaja käsite ja yritystoiminnassa sillä voidaan viitata kaikkiin digitaalisiin toimintoihin käytetyistä ohjelmistoista ja alustoista, markkinointiin, tuotteisiin ja asiakaspalveluun. Valmiita, eri tehtäviin soveltuvia työkaluja; ohjelmia, sovelluksia, alustoja on verkossa tarjolla pilvin pimein. Yksittäisten työkalujen napsiminen käyttöön sieltä täältä voi tuntua helpottavalta hetkeksi, mutta mikäli digityökalupakki alkaa pursuta liitoksistaan voi fokus kadota ja työkalujen kirjo aiheuttaa enemmän päänvaivaa kuin hyötyä.

 

Digitalisoinnissa olennaista on hahmottaa ensin oma yritystoiminta ja kaikki sen osa-alueet kokonaisuudessaan. Eri osa-alueille on eri työkaluja, mutta ihanteellisesti kaikki käytetyt ohjelmat, alustat, sovellukset saadaan ”juttelemaan” keskenään, tuomaan hyödyllistä dataa ja toimintoja kokonaisuutta palvelemaan.

 

Esimerkiksi henkilö ohjautuu digimarkkinoinnin seurauksena sivuille, jossa hän päätyy varaamaan oikean asiantuntijan kalenterista esittelyajan, kartoitettuaan ensin sivujen botin kanssa tarpeensa. Tällaisessa tapahtumaketjussa voisi yhdistää digitaaliset markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkalut, sekä myynnin-, asiakas- ja ajanhallinnan työkalut tuottamaan ja hakemaan tarpeellista tietoa toisistaan.

 

Ensin siis kartoitetaan kaikki yrityksen toiminnot, mitä eri osa-alueilla on kannattavaa automatisoida tai toteuttaa tehokkaammin digitalisoiden. Sen jälkeen mietitään mitkä digityökalut otetaan käyttöön, jotta ne palvelevat kokonaisuutta. Digitalisoinnin ei pidä tarkoittaa käyttäjälle teknistä sekamelskaa, vaan saumatonta ja inhimillistä käyttäjäkokemusta joka tuo lisäarvoa.

 

Kirjoittanut: Emmi Siitari | OmaDigiOpas