Valitse sivu

Facebookin nyrkkisäännöt arvontoihin

Arvonnoilla saa lisättyä Facebook-sivujen näkyvyyttä: Facebook näyttää useammalle sivuja, joilla on liikennettä ja aktiivisuutta. Arvonnat voivat tuoda myös lisää seuraajia sivuillesi. Aktiivinen sitoutuminen sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa positiivisesti myös kotisivujesi löytymiseen Googlessa, mikäli ne on linkitetty toisiinsa. 

Sekä Facebook että Suomen lainsäädäntö asettavat kilpailuille raamit, joita yritysten on noudatettava.

 

P

Saat

+ pyytää tykkäämään ja/tai kommentoimaan julkaisua

+ pyytää tykkäämään sivusta

+ pyytää kommenteissa keksimään esimerkiksi uudelle tuotteelle nimen arvontaan osallistuakseen tai

+ pyytää äänestämään eri vaihtoehdoista tykkäämällä tai reagoimalla julkaisuun

+ pyytää lähettämään yksityisviestin sivustolle

O

Et saa

– pyytää jakamaan julkaisua (vrt. ”Tykkää ja jaa!”)

– pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle

– pyytää vaihtamaan profiilin taustakuvaa

– pyytää merkitsemään ihmisiä julkaisuihin (vrt. “Tägää kaveri ja voita!”)

→ huom. voit kuitenkin esittää kysymyksiä (esim. “Kenen kanssa haluaisit maailmanympärimatkalle? Osallistu arvontaan kommentoimalla!”)

Hyvä keino osallistaa ihmiset arvontaan on pyytää heitä tykkäämään julkaisusta ja/tai kommentoimaan sitä. Voit sitten kutsua julkaisusta tykänneet ja kommentoineet tykkäämään myös sivustasi. Tai voit pyytää tykkäämään suoraan sivustasi ja suorittaa arvonnan kaikkien sivuista tykkääjien kesken.

Näkyvyyden kannalta kannattaa pyytää kommentteja – mitä enemmän kommentteja, sitä useammalle  Facebookin käyttäjälle päivitystä näytetään. 

 

Muista mainita nämä asiat:

  • Arvonnan ajankohta
  • Palkinto
  • Kuka arvonnan järjestää
  • Miten voittaja valitaan
  • Miten voittajalle ilmoitetaan voitosta

Facebook tulee vapauttaa kaikista vastuista arvontoihin liittyen esimerkiksi tekstillä: Facebook ole millään tavalla arvonnassa mukana. 

 

Palkinnon olisi hyvä liittyä omaan toimintaan jollain tavalla, jotta se tavoittaa aitoa yleisöä toimintaasi nähden. Sellaista, joka voi päätyä asiakkuudeksi myöhemmin. Jos yleisö on hankittu sivuillesi pelkkien arvonta palkintojen perässä, voi tulla vastaan tilanne, jossa “seuraajia” ja sivusta tykkääviä on suuri määrä, mutta ei juurikaan kommentointia, tykkäyksiä, jakoja, aktiivisuutta muita päivityksiä kohtaan. Facebook ei pidä tätä hyvänä merkkinä ja voi vähentää sivujesi näkyvyyttä yleisöllesi. Muista siis, että laatu voi korvata määrän!

Tarkemmin Facebookin säännöistä täällä