Valitse sivu

Suomen suosituimmat sosiaalisen median kanavat

Kuvassa käyttäjämäärät Suomen suosituimmissa somekanavissa 2019 DNA:n ja NEPA:n tutkimuksen mukaan. Esittelemme lyhyesti nämä + pari muuta suosittua kanavaa.

WhatsApp on kanava pikaviestintään älypuhelimilla

Se on täysin maksuton käyttää eikä peri maksua yhteyksistä ulkomaille. WhatsAppilla voi viestitellä, luoda ryhmäkeskusteluja, lähettää kuvaa, ääntä, videota, ääniviestejä, soittaa sekä videochattailla. Se on suomen käytetyin sosiaalisen median kanava ja erittäin helppokäyttöinen viestintä työkalu. WhatsAppia voi myös käyttää tietokoneella, jos omistaa puhelinsovelluksen. Lisää WhatsAppin ominaisuuksista täällä.

YouTube on videokanava

Käyttäjät voivat luoda oman kanavan YouTubeen Google-tilinsä kautta ja lisätä omia videoita kanavalleen. YouTubessa voi myös tehdä live videoita, eli striimata. YouTuben avulla on helppoa julkaista videoita esimerkiksi yrityksen toiminnasta tai tuotannosta. Videot saa näkymään kaikille, tai vain niille, joilla on siihen linkki. Videot on myös helppo upottaa linkin kautta näkymään nettisivuilla, tällöin video ei hidasta sivuston toimintaa. YouTubea käyttää yli puolet suomalaisista, siksi se voi olla tehokas alusta omien videoiden levittämiseen. Lisää aiheita YouTube kanavan luomisesta täällä.

Facebook on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista

Käyttäjiä on maailmanlaajuisesti, joten Facebook-sivuista voi olla runsaasti hyötyä yrityksen toiminnassa. Varsinkin, jos toiminta keskittyy laajoihin ihmisjoukkoihin kuluttajapuolella tai on luonteeltaan hyvin yhteisöllistä, sillä Facebook-yritystili mahdollistaa suoran vuorovaikutuskanavan yrityksen ja sen seuraajien välille. Yritys voi julkaista siellä erilaisia ajankohtaisia päivityksiä, joita sen seuraajat voivat kommentoida sekä kirjoittaa julkisia arvosteluja yritystä koskien. Facebook-sivujen luominen on yrityksille täysin maksutonta, maksullinen markkinoiminen ja mainonnan seuranta on mahdollista. Lisää Facebookin yrityksille suunnatusta toiminnasta täällä.

Instagram on erityisesti kuvakanava

Instagram on suosituimpia sosiaalisen median kanavia kuvalliseen viestintään. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Julkaisut voidaan linkittää tiettyyn sijaintiin ja jakaa eteenpäin muihin sosiaalisiin medioihin. Instagram tarjoaa myös mahdollisuuksia mainostaa omaa tiliään sovelluksessa. Lisää Instagramista löydät täältä.

Twitter on lyhyiden tekstien kanava

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä. Käyttäjä pystyy julkaisemaan lyhyitä 280 sanan blogipostauksia muiden nähtäväksi. Twitterissä käydään paljon keskustelua ajankohtaisista aiheista ja se saa paljon huomiota muilta sosiaalisilta medioilta. Useat julkkikset ja yritykset käyttävät Twitteriä saadakseen läheisemmän yhteyden seuraajiinsa. Lisää Twitteristä löydät täältä.

Snapchat on tuunattavien kuvien ja videoiden kanava

Snapchat on nuorten suosima älypuhelinsovellus, jolla voi viestitellä ystäville tai maailmalle kuvien ja videoiden kautta. Snapchatissa voit ottaa kuvan, editoida siihen tekstiä, filttereitä, quoteja (lainauksia) tai giffejä (liikkuvia kuvia) ja lähettää se yhdelle tai usealle ihmiselle samaan aikaan. Tarina-osiossa voit laittaa kuvan tai videon julkiseen tarinaasi ja se on kaikkien nähtävillä. Esimerkiksi useat tubettajat käyttävät Snapchatin tarina-osiota ylläpitääkseen läheisempää suhdetta seuraajiinsa videoiden ulkopuolella. Lisää Snapchatista löydät täältä.

LinkedIn on urakanava

LinkedIn on Microsoftin omistama verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline. Se on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media, “kuin työmaailman Facebook”. Käyttäjät voivat ladata palveluun ansioluettelonsa, harrastuksensa ja kiinnostuksen kohteensa sekä saada suosituksia esimiehiltä, työkavereilta, asiakkailta… LinkedIn-profiili voi lisätä näkyvyyttä ammatillisissa verkostoissa ja se mahdollistaa esim. oman asiantuntijuuden esiin tuomista, verkostoitumista ja ammatillista yhteisöllisyyttä. Lisää LinkedIn -sivustosta täällä.

Pinterest on kuvakanava

Pinterest on leikekirjatyyppinen, sosiaalinen kuvien jakokanava. Se tarjoaa mahdollisuuden luoda kuvakokoelmia, jotka perustuvat esimerkiksi johonkin teemaan, kuten muotiin tai sisustukseen. Käyttäjä voi etsiä inspiraation lähteitä haluamistaan aihealuesta, sillä sovellus tarjoaa lisää saman aihealueen kuvia katsottavaksi. Kuvien julkaisijat voivat linkata kuvan esimerkiksi nettisivustoon tai nettikauppaan. Lisää Pinterestistä löydät täältä.

TikTok on lyhyiden videoiden kanava

TikTok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus. Sen suosio on kasvanut viime vuosien aikana räjähdysmäisesti erityisesti nuorten keskuudessa. Videoita voi julkaista mistä vain oli se sitten urheilua, vlogaamista tai hiustenlaittoa. Tiktok-videot saavat näkyvyyttä myös sellaisissa sosiaalisissa medioissa kuin Instagramissa, Snapchatissa ja Whatsappissa toisten ihmisten jakamina. Lisää Tiktokista löydät täältä.

Discord on VoIP-sovellus

Discord on videopeliyhteisöille suunniteltu VoIP-sovellus (VoIP eli IP-puhe on termi tekniikalle, jonka avulla ääntä voidaan siirtää reaaliaikaisesti Internetin tai muun IP-protokollaa käyttävän verkon välityksellä), joka toimii älypuhelimella tai tietokoneella. Discord on hyvä sovellus esimerkiksi ystävien tai työtovereiden kanssa juttelemiseen ja vaikka se on suunnattu videopeliyhteisölle. Discord soveltuu myös esimerkiksi koulun etätuntialustaksi tai työryhmän puhealustaksi. Tietokoneen näytön striimaus (eli jakaminen) ja videoyhteyden ottaminen ovat myös mahdollisia Discordissa. Lisää Discordista täällä.